Een simpel proces simpel houden zou ik zeggen. Formulieren invullen opsturen en het proces is in gang gezet. Zo werkt het echter niet bij Toeslagen.nl….na mijn echtscheiding is dit een van de drama’s waar ik nog het meeste hoofdpijn van heb gekregen de laatste tijd.
Nu was die echtscheiding in eerste instantie de reden dat ik zelf dit proces in gang moest zetten. Simpel je begint op de website en je vraagt formulieren aan. Krijg je alles in tweevoud binnen. Alsof ik twee keer besta……en allebeide op hetzelfde adres wonen. Hebben we nu dure ICT toepassingen betaald om dat voor elkaar te krijgen? Maar in deze case is dat maar een bijverschijnsel…
Uiteindelijk heeft het mij tot razernij gebracht, heb ik meerdere keren een aanvraag moeten doen, heb ik meerdere keren een verzoek gekregen om informatie in het dossier aan te vullen en heb ik meerdere keren bezwaar moeten maken tegen een uitspraak. Wat me opviel was dat ik steeds antwoordenvelopes kreeg en dat die naar verschillende adressen gingen…Heerlen, Enschede, Groningen….voor mij onvoorstelbaar, maar wellicht werkt de belastingdienst met redundantie in haar processen en systemen en kunnen ze slim overschakelen wanneer een bepaald stuk overbelast dreigt te raken. Als alles in 1 systeem wordt ondergebracht dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Uhuh…zo blijkt het niet te werken…..
Uiteindelijk heb ik een hooggeplaatst iemand aan de lijn gekregen (ik weet naam en toenaam) die verzuchtte ….ik ga niet met u in discussie over de problemen…ik wil het oplossen….OK….eindelijk zou ik zeggen! Afijn het heeft vanaf dat moment nog ongeveer 6 maanden geduurd maar toen ontving ik zowaar geld….en het bedrag klopte met alle facturen en overzichten die ik aan de belastingdienst had doen toekomen. Ze vertelde me ook tijdens het eerste telefoongesprek dat ze overal bijkon…dus toch meerdere systemen,….maar ze heeft woord gehouden en het probleem opgelost. Dat was dossier 2009 die eind 2011 is afgehandeld.
Maar goed een mooie paarse krokodil is nog geen Kafka…2010 blijkt nu alweer tijden hetzelfde probleem te zijn…er komt alleen
onzin uit die organisatie en klachten, bezwaren en dat alles heb ik dan maar neergelegd bij de Nationale Ombudsman…maar daar mag je alleen iets neerleggen als ze niet in staat zijn om binnen de wettelijke termijn te handelen. Welnu die wettelijke termijn is weer verstreken, ze hebben mij dat gemeld en of ik nu stom ben of niet, dat weet ik niet…ik heb ingestemd met het verlengen van de termijn. Maar nu ben ik in de aap gelogeerd, want er is geen zicht meer op welke termijn dan ook. Bellen en teruggebeld worden binnen twee dagen werkt nog wel bij de Belastingdienst, maar het antwoord is steeds…er is nog geen definitieve berekening gemaakt en we weten ook niet wanneer dat gaat komen…..hebben ze dat geoutsourced naar Afrika denk ik dan.
Afijn de Belastingdienst en de afdeling Toeslagen en daarbinnen de Kinderopvangtoeslag over 2010 die krijgen van mij de koude douche.
Uiteindelijk nog maar eens een paar keer gebeld en aan de deur geklopt en het verhaal uitgelegd. En raad eens er kwam eindelijk iemand op het idee om eens een meerdere te vragen om raad. En jawel er bleek een aanvraag te liggen die zo zei men mij er nog 5 jaar over zou kunnen doen om te beantwoorden. Ik heb gevraagd om die meerdere en toen opeens bleek het mogelijk om de behandeling sneller ter hand te nemen. De volgende ochtend werd ik teruggebeld en legde men mij uit wat het probleem was. Ik zei toen dat dit geen probleem kon zijn omdat men die papieren al had. Toen hij nogmaals in zijn systeempje ging kijken toen toverde hij uiteindelijk toch het contract zoals ik al had gezegd boven water en jawel hij zei me dat hij nu alle informatie had om de ‘case’ af te handelen. Pfff…….