Zaterdagavond 25 april speelde Das Kapital in het Grand Theatre in Groningen. Das Kapital is een ‘frans’ trio die bestaat uit Daniel Erdman (tenorsax), Hasse Poulsen (gitaar) en Edward Perraud (drums). Er worden werken gespeeld uit de dertiger en veertiger jaren van de Oostenrijkse componist Eisler. Â Deze componist is vooral bekend om zijn werken die hij geschreven heeft voor het toneel voor de werken van Brecht.
De avond werd gevuld door een prachtig op elkaar ingespeeld trio, die hele verrassende wendingen kende. Puur jazz vanwege het hoge gehalte aan improvisatie. In beide sets bleef ondanks die improvisatie in alle opzichten  de dramatiek en expressie van toentertijd overeind.
De crisis, opkomend Nazisme en vooral de hunkering of zelfs vlucht en naiviteit uit die tijd kwamen in het optreden goed tot uitdrukking. Vooral, als je dat op het nu projecteert, is deze samenstelling met deze muziek enorm actueel te noemen. Â Ja het kan zelfs worden opgevat als een waarschuwing aan het huidige establishement. Wie pikt mijn baantje in, he er zit nog een externe laten we die er ook uitwerken, dan hebben we de hoofdprijs en ja dat soort van anti solidariteits principes worden op dit moment ook in het bedrijfsleven met name gevoeld, daar waar krimp aan de orde is. Om maar te zwijgen over de ‘toupetten’ politiek van bepaalde personen die op dit moment de peilingen aanvoeren.
Prachtig zoals de slagwerker het geheel een extra visuele beleving geeft, voortdurend trekt hij de aandacht waarbij de balans door de tenor en de gitaar op prachtige wijze bewaard blijven. Het boeide van begin tot eind. Dat heb ik slechts zelden in een concert meegemaakt. Als hoogtepunt van de avond mag genoemd worden het nummer ‘Ohne Kapitalisten geht es besser’, maar eerder al viel op dat er caraibische invloeden gebruikt werden op het moment dat het over opkomend Nazisme ging, dat zijn vileine opmerkingen in wat genoemd mag worden een statement. Chapeau Das Kapital!